رومئونو : مجله خبری اینترنتی

مجله خبری اینترنتی رومئونو انتشار اخبار و مقاله های جذاب و مهم ایران و جهان

رومئونو : مجله خبری اینترنتی

مجله خبری اینترنتی رومئونو انتشار اخبار و مقاله های جذاب و مهم ایران و جهان

ما در مجله خبری اینترنتی رومئونو سعی میکنیم جذاب ترین و مهمترین خبر ها و مقالات روز ایران و جهان را از سرتاسر وب گردآوری کنیم و اینجا در معرض نمایش کاربران علاقه مند بگذاریم.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

از ۶ ماه پیشین، داده ها متعددی در مورد کووید 19 به‌دست آمده میباشد. ولی محتمل‌ترین شیوه انتقال این ویروس چه می باشد و چه‌گونه می‌اقتدار از آن پیشگیری کرد؟


این یک مقاله حوزه اخبار پزشکی میباشد . در اولِ دنیاگیری کووید ۱۹ در ماه مارس، پزشکی به‌اسم جفری وانوینگن در ویدئویی ۱۳ دقیقه‌ای، به نکاتی اشاره نمود که سبب واهمه همگان شد. این ویدیو در یوتیوب ۲۶ میلیون بازدید داشت. وانوینگن از عموم درخواست کرد بعداز رجوع و برگشت از سوپرمارکت‌ها، مجموع کالاهای خویش را به دوران سه روز خارج از منزل رها نمایند، با الکل مجموع محصول ها را ضدعفونی نمایند و آنها را با آب و صابون خانگی بشویند. منطق وی این بود که کالاها ممکن میباشد دربردارنده ویروس تازه COVID-19 باشند و عموم را کثیف نمایند.

۶ ماه سپس پژوهشگران داده ها بیشتری را در مورد طریق‌ی سرایت کووید ۱۹ آموختند و معلوم شد نصیب متعددی از نکات وانوینگن غیرضروری و حتی برخی از آن ها خطرناک بودند. گسترده‌ترین ریسک ابتلا به بیماری کرونا از تنفس سرچشمه میگیرد؛ بدین ترتیب وسواس نسبت به اشیا و سطح ها کاری بیهوده میباشد. در نگاه نخستین جابه‌جایی ویروس ازطریق هوا ترسناک به‌لحاظ می رسد؛ البته خبر خوب این میباشد که راهی نادر‌هزینه و ایمن برای خودداری از این خطر وجود دارااست: استعمال از ماسک. پیرو به سه روش اساسی انتقال و لحاظ کارشناسان در زمینه‌ی آنان در زمان شش ماه پیشین اشاره شده‌است. با رومئونو همراه شوید

سطح ها اهمیت متعددی ندارند

فقط یک احتمال برای ابتلا ازطریق سطح ها وجود داراست: فرد دچار عطسه یا این که سرفه نماید. آن‌گاه ذرات ویروس روی سطح های در حدود وی بنشینند. در شرایطی‌که فرد دیگری فورا سطح کثیف و بعد بینی، دهن یا این که دیده خویش را لمس نماید به ویروس دچار شود. به‌همین‌عامل بایستی پیش از فراهم‌سازی یا این که میل کردن خوراک یا این که بعداز حضور در وسایل حمل‌و‌نقل همگانی یا این که لمس دستگیره‌های در به‌ویژه در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، دست‌‌های خویش را بشویید.

ولی طبق پژوهش‌ها تازه، ویروس کرونا تازه تماما آسیب پذیر میباشد. طبق نوشته‌ی‌علمی‌ی NEJM، نصفه‌‌قدمت ویروس نسبتا کوتاه و به طور تقریب ۶ ساعت میباشد؛ یعنی هر ۶ ساعت، پنجاه درصد از رطوبت ویروس از در میان می‌رود و به ویروسی غیرفعال یا این که غیرمسری تبدیل می گردد؛ بدین ترتیب چنانچه نخست، ۱۰۰ ذره‌ی ویروسی وجود داشته باشد، بعداز شش ساعت این مقدار به پنجاه ذره کاهش مییابد. مجدداً باگذشت ۶ ساعت، ۲۵ ذره‌ی ویروسی باقی میماند و بعد از ۲۴ ساعت تعداد ذرات به ۱۰ عدد می‌رسند. بااین‌هم اکنون، این مقدار مقداری اغراق‌آمیز میباشد. در شرایط واقع‌گرایانه‌خیس، تعداد ذرات فی مابین ۱۰ و ۱۰۰ میباشد. به‌ طورکلی احتمال ابتلا ازطریق سطح ها بسیار پائین میباشد؛ چون سلسله‌مراتبی از حادثه ها بایستی دست به دست هم دهند تا فردی دچار خواهد شد. به‌همین‌عامل، شستشوی دست‌ها دستکم برای رعایت بهداشت شخصی سفارش می‌گردد ولی نیازی به زیاده‌روی یا این که از جمله ضدعفونی مجموع کالاهای خریداری‌گردیده وجود ندارد.

ذرات در مسافت‌ی مجاورت، نظریه‌ای تازه

هنگام بازدم هوا ازطریق عطسه، سرفه، حرف، آواز قرائت، فریاد زدن یا این که حتی تنفس، ذرات کوچک بزاق به خارج ترشح می‌نمایند. ذرات سنگین‌خیس با سرعتی نسبتا بالا روی زمین می افتند و در مجموعه قطره‌ها قرار میگیرند، درحالی‌که ذرات کوچک‌خیس به بازه طولانی‌تری در هوا شناور میشوند. هنگام حرف و تنفس، ذرات معمولا میان یک تا دو متر جابه‌جا می شوند که به عبارتی مسافت‌ی پیشنهاد‌گردیده برای مسافت‌گذاری اجتماعی میباشد. درصورتی که ذرات با نیروی بیشتری مثل عطسه یا این که سرفه بیرون شوند می توانند فاصله طولانی‌تری را طی نمایند.

به‌همین‌استدلال، تماس مجاورت با اشخاص دیگر خطر عظیم‌تری نسبت به لمس سطح های میباشد؛ چون احتمال زنده‌ماندن ویروس در ذرات هوای بازدم بیشتر از ویروسی میباشد که یک‌سری ساعت روی دستگیره‌ی در جای دارد. به‌همین‌برهان، مسافت‌گذاری اجتماعی یکی شیوه‌های سفارش‌گردیده برای پیشگیری از انتقال میباشد. باتوجه‌به‌این نظریه معمولا اکثر اوقات اشخاص ویروس را از فردی میگیرند که با وی تماس مجاورت دارا‌هستند. طبق پژوهشی چینی، احتمالا ابتلای افراد ازطریق اشخاص خانواده ۱۷/۲ درصد و ازطریق فردی خارج از منزل ۲/۶ درصد میباشد.

انتقال ویروس ازطریق هوا بیشتراز قبل گزینه تأیید میباشد
با وجود مشاهدات، بخش اعظمی از کارشناسان معتقد بودند کرونا ازطریق هوا منتقل نمیشود. بخشی از این ناباوری ریشه در تاریخ دارااست. به برهه زمانی قرن‌ها، پزشک معالج‌ها و پژوهشگران، اطلاعی از چگونگی توسعه بیماری‌ها نداشتند؛ البته درصورتی که بیماری کرونا در هوا وجود داراست چرا به اندازه‌ی سرخک واگیر دار وجود ندارد؟ ویروس‌های سرخک ویروس‌های طاقت فرسا‌تری میباشند و می توانند مقطع متعددی را در ذرات هوا دوام بیاورند. علاوه بر این دو ویروس در ترازو دز واگیر‌دار مختلف میباشند. دز مسری به وسعت ما یحتاج ویروس برای ابتلا گفته می شود. پژوهشگران هنوز دقیقا نمی‌دانند چه واحد سنجش از ویروس تازه کووید 19 برای مریض شدن افراد مایحتاج میباشد.

چه طور از خویش در قبال طرق انتقال مراقبت فرمائید
تا به امروز پژوهشگران و کارشناسان بهداشت همگی به‌این تفاوت رسیده‌اند که ویروس تازه COVID-19 می تواند از هر دو روش قطره‌ها و ذرات هوا به‌ویژه در فواصل مجاورت منتقل گردد، گرچه هنوز معلوم وجود ندارد کدام یک مسیر چیره برای انتقال ویروس می‌باشند.

نکته‌ی دارای اهمیت، چگونگی مراقبت از خویش در قبال ویروس میباشد. خوشبختانه، قدم‌های پیشگیری برای مجموع مسیرهای انتقال حدودا یکسان میباشند: محافظت مسافت‌گذاری اجتماعی و استعمال از ماسک. طبق شواهد، ماسک‌ها خیر‌فقط می توانند ذرات بازدم را به دام بیندازند، بلکه از ورود ذرات آلوده و کثیف‌ی بیرونی به تن هم پرهیز می‌نمایند. حتی در صورتیکه ذرات ویروسی به درون ماسک نفوذ نمایند، دز ویروس به قدری اندک میباشد که برای ابتلای فرد به بیماری دور از شوخی کفاف نمی دهد.
مثال‌ی واضحی از مزایای ماسک، سرایت اخیر در یکی شعبه‌های استارباکس کره‌ی جنوبی بود. زنی، ۲۷ مشتری دیگر را به‌استدلال عدم به کار گیری از ماسک کثیف کرد؛ البته هیچ کدام از پرسنل دچار نشدند؛ چون از ماسک به کارگیری کرده بودند.

انتقال COVID-19 ازطریق هوا، نکته‌ی اصلی دیگری را یاد‌آوری می‌نماید: به کار گیری از تهویه‌ی مطلوب. جریان هوا و ورودی هوای تازه به درون اتاق یا این که غربال کردن هوا میتواند هر نوع ذره‌ی کثیف‌ای را متفرق نماید. باتوجه‌به داده ها فوق می توانید از حیث روحی و فیزیکی خویش را برای پاییز و فصل زمستان مهیا نمایید. هنوز روش متعددی تا موفقیت بر ویروس نو ویروس کرونا مانده میباشد؛ البته دست‌کم بیشتر از ۶ ماه قبل در رابطه‌‌ی این ویروس میدانیم.

منبع : https://elemental.medium.com/the-most-likely-way-youll-get-infected-with-covid-19-30430384e5a5
 

  • ۹۹/۰۷/۰۵
  • محسن مینایی

کرونا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی