رومئونو : مجله خبری اینترنتی

مجله خبری اینترنتی رومئونو انتشار اخبار و مقاله های جذاب و مهم ایران و جهان

رومئونو : مجله خبری اینترنتی

مجله خبری اینترنتی رومئونو انتشار اخبار و مقاله های جذاب و مهم ایران و جهان

ما در مجله خبری اینترنتی رومئونو سعی میکنیم جذاب ترین و مهمترین خبر ها و مقالات روز ایران و جهان را از سرتاسر وب گردآوری کنیم و اینجا در معرض نمایش کاربران علاقه مند بگذاریم.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰


«مایک پمپئو» وزیر کارها خارجه ایالات متحده صبح زود روز یک شنبه ۳۰ شهریور، در بیانیه ای مدعا شد که مجموع تحریم‌های سازمان ملل به عنوان مثال تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران از رمز گرفته شده‌است. در بیانیه وزرات خارجه ایالات متحده تصریح شده‌است: «برای اعمال تحریم ها درنگ نمیکنیم و از کل اعضای سازمان ملل انتظار داریم که بطور بدون نقص به تعهداتشان در قالب تحریم های بازگشته، فعالیت نمایند.» 

ایالات متحده ۳۰ مرداد ماه قبل در اقدامی بر خلاف قواعد فی مابین المللی و در حالی که عضوی از برجام نبود؛ در طومار‌ای به شورای امنیت سازمان ملل؛ مدعا مقدمه مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های این نهاد علیه کشور‌ایران شد. مبتنی بر راهبرد حل اختلاف تصریح گردیده در قطعنامه ۲۲۳۱ مهلت رسمی رسیدگی بدین ادعای ایالات متحده روز یک‌شنبه ۳۰ شهریور آخر یافت و ایالات متحده ادعا دارد که از این پس تحریم‌های شورای امنیت که بعد از توافق برجام و صادر شدن قطعنامه ۲۲۳۱ کنسل گردیده بود برای مثال تحریم‌های تسلیحاتی توشه دیگر گشوده خواهد گشت. این قطعنامه تیرماه سال ۹۴ و بعداز قطعی شدن توافق برجام در شورای امنیت ثبت شد و جمهوری اسلامی ایران را از پایین فصل ۷ منشور سازمان ملل تحت عنوان تهدید جهانی بیرون و ۶ قطعنامه گذشته شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی را ملغی کرد. مبادرت نو ایالات متحده در بازگرداندن این تحریم‌ها با برخورد بی نظیر جامعه جهانی روبرو شده‌است و تا به امروز کشورهای گوناگون بر رد این پرتوقعی تاکید کرده‌اند.

برخورد کشور ایران به ادعای رجوع و برگشت تحریم‌ها

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دایم کشور‌ایران در سازمان ملل متحد در طومار‌ای به دبیرکل و مدیر شورای امنیت این سازمان تاکید کرد ادعای ایالات متحده برای بازگردانده شدن تحریم‌های کنسل گردیده قطعنامه ۲۲۳۱، فاقد اثر حقوقی، فسخ و بی‌اثر میباشد. ایشان همینطور در توییتی بابیان اینکه مهلت غیر رسمی و دروغین آمریکا فرا رسیده و از در میان رفته میباشد، نوشت: «ادعای ایالات متحده برای مکانیسم ماشه بی‌ربط و بی اعتبار میباشد. آمریکا همچنان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت میباشد و شنا کردن در بر خلاف جریان فی مابین‌المللی فقط سبب ساز انزوای بیشتر آن می گردد.»

وزارت کارها خارجه جمهوری اسلامی هم در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه خط مش رژیم کنونی ایالات متحده خطری گسترده برای دوستی و امنیت در بین‌المللی و تهدیدی بی‌سوابق برای سازمان ملل متحد و شورای امنیت میباشد، تاکید کرد: اگر ایالات متحده رأسا - یا این که با همیاری کم دست‌نشانده‌های خویش اقدامی در راستای این تهدید ها انجام دهد با برخورد دور از شوخی مواجه گردد و مسئول کلیه عواقب خطرناک آن خواهد بود.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت کارها خارجه بابیان اینکه ایالات متحده طرف نادرست تاریخ ایستاده و وظایف خویش را فراموش نموده است، اذعان کرد: پیام تهران به واشنگتن این میباشد که به جامعه‌ جهانی و وظایف خویش برگردد. در صورتیکه ایالات متحده دست از یاغی‌گری بردارد، جامعه جهانی آن ها را خواهد عهده دار شد.

قبل از اعلام قانونی ادعای ایالات متحده بر طبق بازگرداندن تحریم های جمهوری اسلامی ایران «محمدجواد دقیق» وزیر امورخارجه در بیان کرد و گوی تلویزیونی بابیان اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی کشور‌ایران در انتها ماه اکتبر کل می‌گردد، گفته بود: «آمریکایی‌ها خودشان هم میدانند که ادعای آن ها در قضیه‌ برگرداندن قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت علیه کشور‌ایران فسخ میباشد.»

«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس هم با تاکید بر لزوم مبادرت هوشمندانه و فعالانه در مقابل اقدامات خصمانه ایالات متحده اظهار‌کرد: «کمیسیون امنیت ملی بعد از ناکامی ایالات متحده در حوزه حقوقی و سیاسی تکان‌های یک جانبه ایالات متحده را رصد نماید و اقدامات متقابل مایحتاج را برای صیانت از منافع عموم با جدیت پیگیری و به صحن ارائه دهد.»

«حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی در انگلیس هم در توییتر نوشت: «شورای امنیت فارغ از هیچگونه اقدامی، مخالفت خویش را با درخواست ایالات متحده اعلام و آن را آرشیو نمود. ایالات متحده با یک انزوای بی نظیر روبرو گردیده و سیاست ضدبرجامی‌اش با باخت بدون نقص روبرو شده‌است.»

جامعه جهانی: تحریم ها گشوده نمی‌گردند

ادعای ایالات متحده مبتنی بر پیش گویی روزهای پیشین از سوی اعضای برجام، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد رد شد و تیم عکس العمل‌های منتشر گردیده به ادعاهای ایالات متحده یک مورد مشترک داراست و آن تاکید بر عدم رجوع تحریم‌های کشور ایران و حمایت از برجام میباشد.

«جوسپ بورل» مسوول سیاست فرنگی اتحادیه اروپا تحت عنوان هماهنگ کننده برجام با تکثیر بیانیه‌ای، ادعای ایالات متحده بر طبق از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را رد و به صورت صریح بیان کرد: «تعهدات طرف‌های ما‌نده در‌این توافق به رفع تحریم‌ها ادامه داراست و برجام ردیف کلیدی معماری نظام جهانی عدم رواج تسلیحات هسته‌ای میباشد و با پرداختن جامع به نرم افزار اتمی کشور ایران، در امنیت ناحیه و جهانی شریک میباشد.»

وزیران کارها خارجه سه مرز و بوم اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) هم روز یک‌شنبه با نشر بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر پایبندی خویش به اجرای بی نقص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تصریح کردند که اعلام ادعایی ایالات متحده راجع به بکارگیری مکانیسم ماشه در برجام فاقد اثر رسمی میباشد. 

«نیکلا دو ریویر» سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد صبح زود یک شنبه در پیامی توییتری مخالفت کشورش را با ادعای ایالات متحده مبتنی بر برگشت همگی تحریم‌های میان‌المللی علیه کشور ایران از صبح زود امروز، اظهار‌کرد و نوشت: «تحریم‌های سازمان ملل [علیه کشور ایران] همچنان کنسل گردیده باقی می ماند و جمهوری اسلامی ایران همچنان مسوول کار به وظایف خویش [در برجام] میباشد.»

دبیرکل سازمان ملل در طومار‌ای به شورای امنیت اذعان کرد که به جهت «عدم قطعیت»، نمی‌تواند در قضیه مبادرت ایالات متحده در رجوع تحریم‌های ضد اهل ایران سازمان ملل اقدامی انجام دهد. گوترش درین طومار تاکید نموده است: «به حیث می رسد که راجع به آنکه روند (رجوع و برگشت تحریم‌ها) حقیقتاً مقدمه شد یا این که نه و مصادف با آن خاتمه تحریم‌ها کماکان نافذ میباشد یا این که نه، عدم قطعیت وجود دارااست. دبیر تمام نمی‌تواند اقدامی انجام دهد که گویی چنین عدم قطعیتی نیست.»

وزارت کارها خارجه روسیه در بیانیه‌ای بابیان اینکه ایالات متحده با ارائه داده ها اشتباه راجع به بازگرداندن تحریم‌ها علیه کشور ایران به گول زدن جامعه جهانی ادامه می دهد؛ گفت ادعای ایالات متحده درباره ی بازگرداندن تحریم‌ها حقیقت ندارد و عالم برای نگاه به برجام عینک آمریکایی نمی‌زند.

تارنمای آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشت: «واشنگتن در حالی اعلام کرده تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران توشه دیگر اعمال میگردند که به اعتقاد و باور بیشتر کشورهای عالم دولت ترامپ به جهت بیرون شدن از برجام، اختیار و حقی برای بازگرداندن این تحریم‌ها ندارد.»

رسانه‌های اسپانیایی لهجه هم تاکید کردند: «ایالات متحده در حالی خبر از برگشت تحریم‌ها می دهد که اکثریت اعضای شورای امنیت به جهت خروج این مرزو بوم از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی، هیچ حقی برای کاخ سپید قائل نبوده و مغایر حیث دولتمردان آمریکایی، سازمان ملل درین مسیر هیچ اقدامی نکرده میباشد.»

آنچه انتظار عالم و کشور‌ایران را می کشد

مهم ترین سوال اذهان همگانی جمهوری اسلامی ایران و دنیا بعداز ادعای رجوع تحریم‌ها علیه کشور‌ایران این میباشد که‌این قضیه چه اتفاقاتی را در جمهوری اسلامی ایران پی خواهد داشت و جامعه جهانی در قبال این پرتوقعی‌ها چه رویکردی در پیش خواهد گرفت. در جواب به سوال در آغاز می بایست تاکید کرد که گرچه هرنوع تحریم و محدودیتی معاش و معیشت عموم جمهوری اسلامی ایران را بیشتر از پیش آیتم تهدید قرار می دهد ولی این فشار نو وقتی که جمهوری اسلامی طی سه سال قبل با پدیده «اَبَر تحریم» دست و پنجه قابل انعطاف نموده است نمی‌تواند چندان شوک آور باشد.

اینکه البته جامعه جهانی تا چه اندازه و با چه کیفیتی دربرابر یکجانبه گرایی ایالات متحده خواهد ایستاد؛ چندان قابل پیش گویی وجود ندارد البته جواب منطقی این سوال را دقیق در بیان کرد و گوی تلویزیونی شامگاه روز شنبه ذکر و تصریح نموده است: «دستمزد و قواعد در میان المللی در جامعه در بین المللی مکان اقتدار را نمی‌گیرد و توان یک ضرورت میباشد. حقوق و دستمزد در میان الملل و رابطه ها دربین الملل یک استدلال اقتدار میباشد و اقتدار را تعدیل نماید. ما بایستی بپذیریم آنچه که قاعده حقوقی و توافق انجام میدهد ساخت‌و‌ساز یک تعادل میباشد خیر بر هم زدن رابطه ها، برجام نمی تواند اقتدار ایالات متحده را در بازارهای مالی به هم بزند اما عالم می بایست بفهمد که در‌حالتی که امروز ایالات متحده این قلدری را راجع به کشور‌ایران انجام دهد فردا علیه خویش آن‌ها اعمال گردد.» دیگر خبرها در صفحه اخبار سیاسی


منبع : https://www.irna.ir/news/84047474/جهان-اشتیاقی-به-همراهی-با-آمریکا-ندارد

  • ۹۹/۰۷/۰۳
  • محسن مینایی

امریکا

تحریم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی